Article headline
Koffie met Ballen: Jeroen Stoop
Werken

Koffie met Ballen: Jeroen Stoop

Je hele bedrijf op één A4

Koffie met Ballen: Jeroen Stoop

Geert Klaver en ondernemer Jeroen Stoop kennen elkaar uit het vak. Het contact is goed, maar vaak vluchtig, daarom is het na al die jaren tijd voor een goed gesprek. Hoewel het verleidelijk is om met elkaar over de makelaardij te praten wil Geert juist weten hoe hij naar merken kijkt en wat hij van de onrust in de wereld vindt.

Naam: Jeroen Stoop

Woonplaats: Alkmaar

Achtergrond: Jeroen begon vijftien jaar geleden Makelaarsland. Een online biedplatform voor woningen. Sinds 1 januari richt hij zich volledig op het bouwen van merken voor bedrijven.

Er zijn makelaars die elkaars bloed kunnen drinken, maar wij hebben altijd een goede relatie gehad. Waar zit hem dat in denk je?

We zaten in dezelfde branche, maar ons concept qua dienstverlening was anders. Bij mij gaat het echt over marketing. Met Makelaarsland (red: het bedrijf dat hij begin 2021 verkocht) bediende ik een andere markt. Wij lieten zien dat verkopers het traditionele makelaarsmoment zélf kunnen doen.

Zat je toen je jong was ook al zo vol ideeën?

Ik had wel het idee dat ik anders in de wedstrijd zat dan de gemiddelde leerling. Ik ben op een gegeven moment vriendelijk verzocht voor altijd de school te verlaten. Wat was de druppel? Ze vonden dat ik aanstootgevend was. Ik heb het nooit helemaal begrepen. Wat vonden je ouders daarvan? Ik ben naar een andere school gegaan en daarna is het gelopen, zoals je het mag verwachten.

Wie is Jeroen in drie woorden?

Commercie, sport en plezier. Al ben ik ook echt een familieman, maar dat valt voor mij onder plezier. Worden ze door papa geïnspireerd? Ik denk het wel. Mijn zoon studeert en is daarnaast een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft een app voor de partyscene ontwikkeld. Ik vind het leuk dat hij dat aandurft. Wat heeft hij van jou geleerd? Dat als je iets doet, het onderscheidend en spraakmakend moet zijn. Dan kan het een merk op zich worden.

Is dat marketing?

Als iets uniek is, draait de marketingkraan vanzelf. Ik noem mij zelf trouwens geen marketingman, maar een merkenman. Althans, dat ben ik geworden. Ik snap waarom merken wél of niet succesvol worden en wat het doet als je je merk in alle gelederen van je bedrijf doorvoert. Zelf was ik op mijn 25ste de jongste makelaar van Nederland. Op mijn 35ste ben ik Makelaarsland begonnen. Toen het nodig was, heb ik gas gegeven. Ik heb het plan voor Makelaarsland eerst aan anderen voorgelegd, maar het gros zag het niet zitten. Daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor.

Wat was je drive?

We zaten volop in het internettijdperk. Klanten werden steeds kritischer, dat waren we niet gewend. Ik vond het ook lastig dat er weinig vertrouwen was in de makelaardij. Toen bedacht ik dat we het businessmodel misschien maar moesten veranderen.

Het gaat in de makelaardij toch om de beste deal onder de beste voorwaarden voor je klant?

Dat klopt. Een makelaar behartigt de belangen van zijn klant en is verplicht daar het maximale uit te halen. Dat kan wel eens knagen aan je geweten. Bijvoorbeeld als iemand veel meer biedt dan de opvolgende bieder en je als verkopend makelaar hier niets over mag zeggen.

Je zoon of dochter gaat een huis kopen. Wat zeg je tegen hem?

Dat hij een makelaar moet inschakelen. En als hij gaat verkopen trouwens ook. Ik ben er nog steeds van overtuigd, dat een makelaar de kans vergroot dat dingen foutloos gaan. Daarbij heeft de makelaar een groter uithangbord. Wat vind je van internet en de makelaardij? Het biedt iedereen gelijke kansen om een huis te kopen. Ben je een voorstander voor een eigen kaartenbak voor zoekers of moet een pand gelijk op Funda? Als je het beste wil voor jouw klant moet je beide doen.

Even iets anders: waar ben je op die spreekwoordelijke meetlat?

Ik zit in een van de gelukkigste fases van mijn leven. Terugkijkend vind ik dat ik mijzelf weinig vrijheid heb gegund. Ik vond dat ik hard moest werken, een voorbeeld moest stellen. Ik kom uit een ondernemersgezin, dat verantwoordelijkheidsgevoel zat er vroeg in. Ik vind dat je het als ondernemer verplicht bent om het beste uit je zaak te halen. 1 januari 2021 ben ik gestopt met Makelaarsland. Meer tijd voor gezin, hobby en sport is echt een cadeau.

Wat zou je jonge ondernemers adviseren?

De kunst van slimmer werken. De jeugd is daar al veel beter in, daarbij is het praktisch en handig. Mijn zoon werkt superslim. Geen tachtig uur, zoals ik deed. Is de jeugd sneller tevreden? Ze hebben minder behoefte aan status. Ondertussen willen ze wel echt carrière maken. Maar wat zou je advies zijn? Ik heb geleerd dat je altijd heel scherp op alles moet zijn. Bijvoorbeeld op de mensen die je binnenhaalt. Als er een rotte vis tussen zit, beïnvloed dat alles. Iedereen die je binnenhaalt, moet passen binnen je bedrijf. Toch zie je vaak dat mensen onder tijdsdruk concessies doen. Ik zou mensen adviseren om meer vooruit te kijken.

Ik vind Mini echt fantastisch! Dat is toch de enige auto waar iedereen vol trots in rijdt zelfs als je ook een Rolls Royce kunt rijden?
Hoe is dat merkbewustzijn bij jou ontstaan?

We groeiden op een gegeven moment heel hard met Makelaarsland en gingen reclame maken. Daar waren we niet altijd even succesvol in, omdat de fundering miste. We hebben toen een zogeheten brandkey gemaakt. Op één A4 heb je dan je hele bedrijf staan. Dit kun je vervolgens vertalen naar alles wat je doet. Welk merk snapt het? Coolblue. Alles voor een glimlach is geen slogan, maar een belofte die geldt door alle gelederen van het bedrijf. Als je mazzel hebt, is je merkbelofte ook je slogan.

Wat vind je nog meer een mooi inspirerend bedrijf?

Als je het over merken hebt, vind ik Mini echt fantastisch. Dat is toch de enige auto waar iedereen vol trots in rijdt, zelfs al zou je een Rolls Royce kunnen rijden? Wat ik aan Mini sterk vind, is dat zij trouw blijven aan hun iconische merk en dat uitbouwen. Ze zijn niet opeens een sedan gaan maken.

En wat vind je van personal branding?

Mensen die zich als een merk neerzetten, zoals Piet Boon? Dat vind ik fantastisch! Superknap. Ik heb mijzelf nooit als een personality willen neerzetten, omdat het geen merkwaarde van mijn dienstverlening was, maar jij Geert, jij bent een van de merkwaarden van Klaver.

Brengt dat risico's met zich mee?

Je moet er het type voor zijn Geert. Ik ben dat niet. Je moet goed kijken waar je staat ten opzichte van je doelgroep. Persoonlijk kan heel goed een merkwaarde zijn van Klaver Makelaardij. Dat past helemaal bij jou Geert, dat is jouw onderscheidend vermogen. Ik heb mij verdiept in het positioneren van merken en heb daar nu mijn werk van gemaakt.

Ik snap waarom merken wél of niet succesvol worden en wat het doet als je je merk in alle gelederen van je bedrijf doorvoert
Waar word jij heel blij van?

Ik ben blij dat ik geen personeel meer hoef aan te sturen. Dat vond ik niet het leukste onderdeel. Ik kan nu in de merkfilosofie van een bedrijf duiken en hoef mij niet bezig te houden met organisatorische zaken. Dit geeft mij tijd om mij volledig te verdiepen in het product, en de dienstverlening. Daar hou ik van.

Hoe kijk je naar de huidige wereld?

Zorgelijk. Er is zoveel loos. Wanneer gaat het helemaal fout? Durf je het te voorspellen? Eigenlijk zitten we er al lang in. De personeelstekorten, de schuldenberg, de inflatie. Krijgen we een enorme crisis of komt er een soort van nieuwe balans? Niet te zeggen. En dan de oorlog. Ik denk dat het vooral belangrijk is om sterk en samen te blijven. Daarom ben ik voorstander van de EU. Eigenlijk zijn de EU en NAVO ook merken. En merken moet je sterker maken. Denk je dat we geleerd hebben de afgelopen jaren? Nee, dat denk ik niet. Economisch zullen er altijd golfbewegingen zijn en kijken we achteraf terug waarom we het niet zagen aankomen.

Hebben we een woningtekort?

Er is per definitie altijd een woningtekort. Ruimte is schaars, omdat we allemaal in een stad willen wonen. We willen of kunnen die woningen alleen niet bouwen. Ik geloof dat we naar andere kleinere woonvormen toe moeten. Studenten zijn midden in de stad gelukkiger dan ooit op een kamertje van 12 m². Zij zijn niet bezig met ruimte, maar willen gemak en voorzieningen. Je hebt ook niet zoveel meer nodig als je alles buiten de deur kunt krijgen. Mensen willen ontspullen. Dat is ook duurzamer. Als je veel spullen hebt, moet je het ook allemaal onderhouden. Daar word je toch gek van? Jij ook? Zeker. Geluk is meer dan veel. Mensen die het goed hebben, hebben steeds meer nodig om gelukkiger te worden, omdat de geluksmomenten steeds korter worden. Eigenlijk is het een beetje zielig als je er zo over nadenkt. Als je oud wordt, wil je weer ergens vanaf. Bezit bezwaard. Maar nu is het tijd voor jeu de boules! We zijn hier trouwens van de grote ballen Jeroen.

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.

Partner

Geen gerelateerde posts gevonden

Verder lezen