Article headline
Koffie met ballen: Patrick Lusink
Werken

Koffie met ballen: Patrick Lusink

Zakelijke maatwerkkleding versus buiten wonen. Een groter contrast lijkt bijna onmogelijk. Toch hebben Patrick Lusink, directeur Oger Corporate FashionStatements, en Geert Klaver meer gemeen dan ze voorafdachten. “Uiteindelijk begint alles met boerenverstand.”

Koffie met ballen: Patrick Lusink

Zakelijke maatwerkkleding versus buiten wonen. Een groter contrast lijkt bijna onmogelijk. Toch hebben Patrick Lusink, directeur Oger Corporate FashionStatements, en Geert Klaver meer gemeen dan ze voorafdachten. “Uiteindelijk begint alles met boerenverstand.”

Het is een prachtige donderdagochtend in oktober.
Geert ontvangt Patrick in de pipowagen waarmee hij de P.C. Hooftstraat onveilig maakte. Lachend toont Geert de video: “Kijk, daar sliepen we, pal voor jullie winkel!” Het 

was een hilarisch avontuur om Emigreren uit Amsterdam te promoten. Aan Patrick was die boodschap niet besteed: hij woont al jarenlang naar volle tevredenheid in Bergen. “De stad vinden wij te druk, het platteland te rustig. Ons huis is niet opvallend of groot, wél heel knus. Dat voelt goed.” 

Interessant... Ik dacht namelijk: een man van
de maatwerkpakken hecht vast veel waarde aan uiterlijk vertoon
“Nee joh, ik hou niet van pronken. Verzamel maar gewoon spullen die bij jouw karakter passen. Geldt ook voor kleding. Ik ben een vrij inge- togen persoon. Polo’s haal ik gewoon bij de H&M en ik beoordeel anderen ook niet op hun kleding. Aan de andere kant doet mooie kleding natuurlijk wel iets met je zelfvertrouwen. Het kan mensen écht laten groeien in hun functie. Je kunt er zelfs een statement mee maken.” Lachend: “Dat weet jij zelf ook wel Geert. Om auto’s geef ik trouwens ook geen bal.” 

Waar dan wel om? 

“Om mijn gezin”, klinkt het resoluut. “Helaas ben ik mijn vader alweer 21 jaar geleden verloren, maar dit is een van de dingen die ik van hem heb geleerd. Bij veel ondernemers staat het bedrijf op nummer één. En op nummer twee en drie. Ik werk hard en productief. Veertig uur vind ik dan genoeg. En jij?” “Mijn gezin staat zeker voorop. Ik sta vroeg op en probeer elke dag om zes uur thuis te zijn, maar het is wel voortdurend balanceren”, antwoordt Geert. Patrick knikt. “Ik blijf ook altijd bereikbaar voor klanten. Zelfs op vakantie app ik terug. Dat hoort er gewoon bij tegenwoordig.” 

Is Nederland een goed modeland? 

“Volgens mij het zuiden meer dan het noorden. Het lijkt soms of ze beneden de rivieren meer levensgenieters zijn. Wij zijn veel gehaaster. En West-Friezen zijn vaak nuchter: doe maar gewoon. Maar de Nederlander is de laatste decennia wel iets Italiaanser geworden! 

Kijk maar naar jouw broek: mooi strak, hoge pijpjes.” Geert knikt bevestigend. Zijn er misschien dingen not done, vraagt hij zich af? “Nee, je kunt alles dragen. Behalve als je bent uitgenodigd, voor een etentje bijvoorbeeld. Als je dan onverzorgd verschijnt, vind ik dat niet respectvol.” 

Wat betekent kleding voor jou persoonlijk? 

“Ik vind kleding hartstikke leuk. Maar ik weet ook waar het vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en wat iets kost. Soms betaal je veel vanwege het merk. Dat is bij heel veel producten zo. En dat geeft niet. Sterker nog: ik vind dat ook mooi, het is slimme commercie. Mensen zijn kuddedieren. Als bij bakker X een rij mensen staat en bij bakker Y niet dan denken we automatisch dat X veel beter is. En we betalen er ook lachend meer voor hetzelfde. Want het is duurder, dus zal de kwaliteit beter zijn. Kijk, díe bakker wil ik zijn.” 

Ik ook! Hoe hebben jullie van Oger zo’n sterk merk gemaakt?
“Dat is ontstaan vanuit nood. Toen wij voor onszelf startten, wilde geen enkel kledingmerk aan ons leveren. Onze concurrenten hielden dat tegen. Toen móesten we wel een eigen label ontwikkelen. Uiteindelijk bleek dat juist een van de sleutels tot ons succes. Als nu iemand bij ons een jasje koopt van een willekeurig merk, dan zal hij toch zeggen dat het een jasje van Oger is. Een ultieme merkbeleving gecreëerd door goede marketing en constante kwaliteit.” 

Daar mag je trots op zijn. Wat zijn de ambities met Oger Corporate Fashion Statements?
“Bij de besten blijven horen! En onze positie in de Benelux verder versterken. Bij projecten verder weg worden maatwerk en persoon- lijke service lastig. Ik focus me ook liever op marge dan op omzet. Uiteindelijk gaat het om wat je onderaan de streep overhoudt, toch?” “Precies, boerenverstand! Wat is dat voor jou eigenlijk, boerenverstand?” “Dat begint met je houding, met beide voeten op de grond. Daarnaast stap voor stap te werk gaan en nuchter beslissingen nemen, waarbij marge en persoonlijke service het belangrijkst blijven.” 

Ja, helemaal in deze tijd vol crises... Hoe zie jij dat voor je in de nabije toekomst?
“Weet ik niet. Ik hoop alleen maar dat dit niet blijvend is. Hoeveel bedrijven gaan hier nog aan kapot? In ons productieproces is
energie gelukkig maar een beperkte kostenpost. Toch willen ook wij steeds duurzamer worden. Onze troef hierin is single piece productie. Zo mochten wij 2.800 officieren van de Koninklijke Luchtmacht in 

het nieuw steken. Geen massaproductie, maar maatwerk per persoon. Dus geen overproductie en bijna geen afval. Alleen nu komt het: heb jij de extra kosten daarvoor over? Hier onderscheidt de duurzaam acterende klant zich van de werkelijk duurzaam denkende klant.” 

Mooie stof tot nadenken, nog één vraag: wat vind jij het leukste aan jouw werk?
“Dat ik bij veel soorten ondernemers over de vloer kom, ieder met een eigen verhaal, doel en uitdaging. En dat ik help mensen in hun kracht te zetten, maar ook de gezelligheid en gedrevenheid binnen ons team. De blije gezichten bij een uitlevering. Alles is leuk! Ik noem mezelf dan ook een MvA: Manusje van Alles.” “Maar wat vind je het állerleukst?” “Presentaties geven om een ontwerp te verkopen. Vooral voor mensen die denken dat het maar onzin of te duur is. Hen overtuigen geeft écht een kick. Dan weet je weer waarom je het allemaal doet.” 

Meer informatie: ogercorporatefashionstatements.com 

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.

Partner

Geen gerelateerde posts gevonden

Verder lezen